Zoeken
  • Diana Van der Plas

De belangrijkste voedingsbodem van onze gezondheid

(#spijsvertering, #darmklachten, #opgeblazengevoel, #fitterdoorvoeding)

“Ik eet heel gezond hoor”. Deze kreet hoor ik regelmatig in mijn praktijk. Toch ervaren veel mensen problemen met de darmen, voelen zich moe, en hebben het gevoel niet fit te zijn, ondanks dat zij regelmatig de sportschool bezoeken. Het feit dat jij wellicht voldoende fruit en groente tot je neemt, wil niet zeggen dat jouw lichaam goed in staat is om de voedingsstoffen uit bijvoorbeeld een appel te halen en op te nemen. Er kunnen diverse oorzaken aan ten grondslag liggen waarom mensen zich niet fit voelen, maar wat ik tegenkom in de praktijk is dat veel mensen problemen hebben met ons verteringsstelsel en daardoor veel klachten ondervinden.


optimale spijsvertering

Hoe werkt de spijsvertering in het kort:

Spijsvertering is ‘het verteren van spijzen (voedsel)’. Dat wil zeggen het afbreken van voedsel tot voedingsstoffen die het lichaam kan opnemen en gebruiken. De voedingsstoffen worden omgezet in energie. Of er worden bouwstoffen van gemaakt. Bouwstoffen zijn nodig om te groeien of om beschadigde cellen in het lichaam te vervangen.

De spijsvertering begint zodra we iets eten of drinken. Het is een ingewikkeld proces waarbij meerdere organen betrokken zijn. Eerst worden alle nuttige stoffen uit het voedsel gehaald. Daarna verlaat, wat we niet kunnen gebruiken, ons lichaam als ontlasting. Het hele proces van spijsvertering duurt 24 tot ongeveer 48 uur. Dit hangt af van wat we precies eten en hoe makkelijk dat te verteren is.

Voor de afbraak van vetten, eiwitten en koolhydraten zijn verschillende enzymen nodig. De verteringsenzymen voor koolhydraten zijn anders dan voor eiwitten en vetten. Doordat wij dus koolhydraten, eiwitten, vetten met elkaar mengen in 1 maaltijd is het voor ons lichaam moeilijk om al deze voedingsstoffen tegelijkertijd te verteren en dus ook op te nemen. Een slechte vertering is net als een bord eten een aantal dagen op tafel laten staan. Hierdoor kan er een rottingsproces plaatsvinden in de darmen, met klachten als hieronder omschreven.

  • · Regelmatig een vermoeid gevoel

  • · Opgeblazen gevoel na het eten

  • · Slechte nachtrust

  • · Last van misselijkheid, boeren

  • · harde ontlasting

  • · Veel zin in zoetigheid of koolhydraatrijk voedsel

  • · Acné

  • · Slechte adem

  • · Winderigheid

Darmen

Je maag/darmstelsel bepaalt wat er wel of niet in het lichaam wordt opgenomen. Je darmen worden dan ook als een primair immuunsysteem gezien. Gezonde darmen bepalen dus in zeer grote mate de vitaliteit van jou als persoon. Veel van de genoemde klachten zijn dan ook te herleiden tot een zwak maag/darmstelsel


5 waardevolle tips voor jou

1: Goed Kauwen! Wanneer je je voeding goed kauwt, totdat het vloeibaar is, kunnen je maag en darmen het veel beter verteren. Bovendien wordt het beter vermengd met je speeksel.


2: drink voldoende water, ongeveer 2,5 a 3 liter per dag tussen de maaltijden door (essentieel voor een goede spijsvertering!)


3: Vermijd het combineren van koolhydraten met eiwitten en vet in je maaltijden. Deze combinaties samen zorgen ervoor dat het niet goed verteerd kan worden in de maag. Door je voeding dus te scheiden komen de darmen meer tot rust en kan de spijsvertering makkelijker verlopen. Het effect is dat je ook meer energie zult krijgen.


4: Supplementeer met verteringsenzymen(bv Fundazymes van Overload Worldwide) De enzymen die nodig zijn voor het verteren van je voeding zullen de bestanddelen koolhydraten, eiwitten en vetten in kleinere bestanddelen splitsen. Het effect is dat de spijsvertering makkelijker verloopt en je voeding beter opgenomen kan worden.


5: Eet vezelrijk. Vezels geven je een verzadigd gevoel en verminderen het honger gevoel. Daarnaast zijn vezels goed voor je darmen en vermindert constipatie. Het meest eenvoudig is om met name voldoende groente en fruit te eten.


Deze tips zorgen ervoor dat je voeding beter opgenomen kan worden, je spijsvertering een boost krijgt en je daardoor meer energie en vitaliteit ervaart.


De belangrijkste schakel in een ‘goede’ voeding is dan ook de opname. De belangrijkste reden waarom voeding slecht wordt verteerd: een tekort aan maagzuur. Maagzuur zorgt ervoor dat eiwitten, vetten en koolhydraten worden afgebroken en vervolgens worden opgenomen door het lichaam. Heb je een tekort aan maagzuur, dan worden deze stoffen dus niet voldoende afgebroken en volgt er een onvoldoende opname van voedingsstoffen.

Meer informatie over maagzuur in mijn volgende blog.

133 keer bekeken

CONTACT

US

 

Adres: De Scheysloot 59 

2201 GN Noordwijk

Gevestigd in Sport & Go

Klei Oost (grens Katwijk /Rijnsburg/Noordwijk)

 Zuid-Holland             

 Nederland

 

 

 Bellen of mailen naar:

              0637410158

              diplas.pt@gmail.com

VISIT

US

Op afspraak:

maandag - donderdag 11:00 - 21:00 

Vrijdag                            09:00 - 17:00 

zaterdag                         09:00 - 12:00 

Online 7 dagen in de week bereikbaar via de website -Facebook - Whatsapp 

 

Of bezoek me op

             www.facebook.com/diplas.pt  

             www.instagram.com/diplas.pt  

TELL

US

Klik hier voor de privacyverklaring van DIPLAS PT