top of page

Wat zijn de 6 Domeinen

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
Waarom de 6 Domeinen zo belangrijk zijn.

Werken vanuit het physis model is een krachtige expertise. Dit kunnen wij naadloos integreren vanuit onze stijl van werken. Hierdoor kunnen wij immens veel impact maken op de vitaliteit van de mens.

Physis staat voor het zelf herstellend vermogen van het lichaam. Dit is onderverdeeld in zes fundamenten: voeding, ademhaling, immuunsysteem, stress, slaap en beweging.

Door een krachtige combinatie van fysieke behandeling en physis optimalisatie kunnen we een permanent pijnvrij en gezond lichaam met de grootst mogelijke zekerheid garanderen

Beweging

Iedereen weet dat beweging gezond is. Toch bewegen veel mensen te weinig. Het gevolg is dat het lichaam gaat verstijven en verzwakken. If you dont use it you lose it. Het lichaam krijgt te weinig informatie krijgt qua beweging, mobiliteit. Daarop reageert het lichaam door te verstijven. Kracht, stabiliteit, mobiliteit, coördinatie en het uithoudingsvermogen nemen af. De belastbaarheid van het lichaam daalt steeds verder. Hierdoor neemt het risico op het krijgen van fysieke klachten of pijn toe.

Door te bewegen hebben we een positieve invloed meerdere zaken. Niet alleen fysiek of mentaal. Denk ook aan gewichtsafname en ons immuunsysteem.

Voeding:

Over het domein voeding is altijd de meeste discussie. Zowel onder specialisten als leken. Niet alleen omdat iedereen er wat vanaf weet. Er zijn ook meerdere manieren waarop je het “goed” kunt doen. Discussies en onduidelijkheid leidt er toe dat  mensen over voeding in verwarring worden gebracht. Dat neemt niet weg dat er heel veel mensen zijn die met klachten rondlopen. Klachten die ze niet kunnen verklaren. Deze klachten kunnen komen door een combinatie van een haperend immuunsysteem en voeding.

Wat eet je. Hoe vaak eet je. Wanneer eet je. Dit alles heeft een enorme impact op onze gezondheid. Gezonde voedingsstoffen optimaliseren onze orgaanfuncties, gezonde bloedvaten. Ook onze botten gewrichten en spieren hebben er baat bij. Het heeft een positieve invloed op stemming, hormoonhuishouding. En verhoogt onze weerbaarheid bij stress en tegenslag.

Het Immuunsysteem

De afgelopen jaren is de aandacht voor het immuunsysteem aanzienlijk gestegen. Zowel in de wetenschap, topsport en de zorg.  Geen toeval, want het immuunsysteem is absoluut de grootste speler als we hebben over vitaliteit. Dit is het “domein” wat bepaald of we ons gelukkig voelen, chronische ziektes gaan krijgen en of we kunnen herstellen van blessures etc. Inde praktijk zien we regelmatig dat een verminderde functie van het immuunsysteem. Hierdoor ontstaan vaak chronische klachten of pijn. Ook worden ze hierdoor in stand gehouden.

Stress:

Als eerste stress is belangrijk! Het zorgt ervoor dat we kunnen presteren. Zonder stress geen actie. Wanneer je stress ervaart produceert jouw lichaam cortisol en dan kom je in de actiemodus. Je hartslag gaat omhoog, je ademhaling stijgt, je spierspanning neemt toe en het immuunsysteem past zich aan. Hierdoor staat jouw lichaam klaar om de uitdaging aan te gaan. Normaal gesproken neutraliseert de stress-reactie zich weer na de stressvolle situatie. Het cortisol niveau daalt weer en je lichaam gaat weer naar de rust en herstelmodus.

In het geval van chronische stress gebeurt niet. je blijft dan in de ‘aan’ stand. Een langdurig te hoog cortisol niveau heeft een aantal negatieve gezondheidseffecten. Het langdurig ervaren van stress is dus een voorbode voor het ontwikkelen van klachten. 

Slaap

Alle processen in ons lichaam kunnen niet zonder een goede nachtrust. Tijdens onze slaap wordt ons immuunsysteem geoptimaliseerd. Ook wordt onze eetlust en lichaamsgewicht geregeld.  Last but no lest verminderd het onze ontstekingsgevoeligheid. Een goede slaapkwaliteit zorgt dus voor herstel van fysieke en mentale prikkels.  Voor herstel van klachten is een goede nachtrust dus erg belangrijk.

Ademhaling:

Er kunnen verschillende soorten klachten ontstaan door een verkeerd/onjuist gebruik van onze ademhalingsspier, het diafragma. Denk aan nek/schouderpijn, hoofdpijn, lage rugpijn bekkenbodem problemen of duizeligheid.  Ook klachten als energietekort, hartkloppingen, gejaagd gevoel, zware benen en slecht slapen komen door een verkeerde ademhaling

Het diafragma is de grote ademhalingsspier in het middenrif. Het wordt ook wel de motor van de core stability genoemd. Het diafragma heeft een sterkte connectie met de houdingspieren van romp en bekkenbodem. Er is ook een sterke verbinding met de nekspieren.

Het diafragma is een grote koepelvormige ademhalingsspier in het middenrif en wordt ook wel de motor van de core stability genoemd, omdat het een sterke connectie heeft met de houdingspieren van de romp en bekkenbodem. Door deze verbinding heeft het een sterke invloed op het veroorzaken én voorkomen van rugpijn en bekkeninstabiliteit. Bovendien is deze grote spier via de fascia en nekspieren verbonden met het hoofd. Hierdoor kan onjuist ademhalen of een probleem met het diafragma een oorzaak zijn voor verschillende klachten. Denk aan hoofdpijn, armklachten, schouderpijn of nekklachten. Maar ook slecht slapen, een hoge stressgevoeligheid of vermoeidheid hebben een sterke relatie met je ademhaling. Wat wij zien is dat veel mensen verkeerd ademhalen. Het gevolg zijn vaak bekkenbodemproblemen, nekpijn, hoofdpijn, schouderklachten, rugklachten en zware benen

 

bottom of page